Verkkolehti kaikille puheesta kiinnostuneille

Tunnistatko assertiivisen, aggressiivisen ja epäassertiivisen viestinnän?

Lyhyesti määriteltynä assertiivinen viestintä tarkoittaa, että henkilöllä on taito ja tahto viestiä niin, että hän samanaikaisesti ottaa huomioon sekä omat että toisten oikeudet tilanteessa. Assertiivisen viestinnän vastaisia käyttäytymistyylejä nimitetään aggressiiviseksi (= toisten oikeuksia polkevaksi) tai epäassertiiviseksi (= omia oikeuksia vähätteleväksi) käyttäytymiseksi.

aggressiivinenAggressiivisuus on tuttu käsite, mutta tässä yhteydessä se saa tavallista laajemman sisällön. Aggressiivisella viestinnällä tarkoitetaan sellaista viestintätapaa, jossa joko tietoisesti tai tiedostamatta jätetään täysin huomiotta toisen osapuolen oikeudet. Viestintä perustuu joko tai -ajatteluun. Esimerkiksi mielipidekysymyksiin voidaan suhtautua niin, että jonkun on oltava väärässä ja jonkun oikeassa. Aggressiivinen viestijä on mielestään aina oikeassa. Hänen perussuhtautumisensa asioihin on mustavalkoisen ehdotonta.

Epäassertiivinen viestintätyyli ilmenee vaikeutena puolustaa omia oikeuksia. Usein se tarkoittaa täydellistä vetäytymistä tilanteesta: Henkilö ei tuo millään tavoin esiin tarpeitaan tai mielipiteitään silloin, kun niillä asioista päättämisen kannalta olisi merkitystä. Taustalla ovat huono itsetunto ja puutteelliset viestintätaidot. Omia tarpeita, tunteita ja haluja vähätellään.

Assertiivinen viestintätyyli tarkoittaa sitä, että henkilöllä on sekä taito että tahto viestiä siten, että niin omat kuin toistenkin oikeudet toteutuvat.

Assertiivinen viestintä perustuu tasapuolisuuteen ja vuorovaikutteisuuteen. On syytä korostaa erityisesti tahto-sanaa. Usein tilanne voi olla se, että oikeastaan tietää, miten olisi asiallista ja järkevää toimia, mutta jostain syystä ei kuitenkaan pysty niin toimimaan. Tunteet saavat yliotteen ja reagointi on välitöntä eikä harkittua.

Käyttäytymisemme on yleensä yhdistelmä noita kolmea; aggressiota, epäassertiota ja assertiota. Voi olla, että yksi niistä hallitsee käyttäytymistä tai sitten kaksi vuorottelee jokseenkin tasaväkisesti. Varsin tavallista on, että aggressiivinen tai epäassertiivinen käyttäytyminen ilmenee tietyntyyppisissä tilanteissa tai tiettyjen henkilöiden kanssa. Jos henkilö toimii usein joko aggressiivisesti tai epäassertiivisesti, hän kuluttaa helposti paljon aikaa ja energiaa tapahtumien jälkipuintiin ja mieliharmiin. Assertiivinen viestintätyyli antaa paremmat mahdollisuudet selvitä hankalistakin tilanteista rakentavasti.

Testaa oma viestintätyylisi

Kirjoittaja Pirkko Huhtinen on vuorovaikutuskouluttaja

Kirjoittaja Pirkko Huhtinen on vuorovaikutuskouluttaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Julkaisut: Neuvottelijan vuorovaikutustaidot 2001
Näkökulmia neuvotteluihin ja palavereihin 2002
www.monivire.fi

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© copyright 2013 Puhetyo.fi | Toteutus Soulcom

Osallistu arvontaan ja voita uutuuskirja!

Tilaa Puhetyö-verkkolehden ilmainen, joka toinen viikko ilmestyvä uutiskirje. Uutiskirjeen tilanneiden kesken arvotaan uutuuskirja Loista puhujana kuukausittain.

Sulje tämä ikkuna

Tilaa uutiskirje

Oletko jo uutiskirjeen tilaaja? Voit silti osallistua arvontaan jättämällä nimesi ja sähköpostiosoitteesi.

Voittajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Voittajien nimet julkaistaan heidän luvallaan myös puhetyö.fi sivustolla.

Tietoja ei koskaan luovuteta kolmannelle osapuolelle