Verkkolehti kaikille puheesta kiinnostuneille

Hio hissipuheesi kuntoon

hissipuheEnnen vesihiisi sihisi hississä. Vanha ässäharjoitus voi jäädä, sillä nyt hississä kannattaa sihistä itse: hioa hissipuheensa kuntoon. Tiedäthän tuon nopean vaikuttamisen menetelmän yllättävissä tilanteissa?

Useimmiten hissipuhe mielletään kuuluvaksi vain bisnekseen liittyviin tilanteisiin: Kun tapaat sattumalta – tai pitkän metsästyksen päätteeksi – tärkeän, kiireisen henkilön hississä, sinun pitäisi ehtiä vakuuttamaan hänet itsestäsi, yrityksestäsi tai tuotteestasi niin, että saat häneltä lisää aikaa, jolloin hän joko tyrkyttää ideaasi rahaa tai allekirjoittaa unelmiesi tilauksen. Kaikki tämä siis tehdään muutaman kerroksen hissimatkalla.

Miksi hukata moinen hyvä työkalu vain keskustan lasitalojen hisseihin? Jokaisella on työssään, harrastuksessaan tai muissa aktiviteeteissaan tilanteita, joissa on yllättävän paikan tullen vaikutettava omasta asiasta nopeasti myönteisellä tavalla:

Koululainen huomaa ensimmäisenä koulupäivänään, että ”kaikilla muilla” on hienot älypuhelimet ja päättää saada sellaisen. Isä ja äiti on vain saatava kuuntelemaan asia kunnolla. On siis mietittävä hyvä, ytimekäs puhe perusteluineen ja varauduttava myös vastalauseisiin.

Opiskelija haluaa tehdä lopputyönsä poikkitieteellisestä aiheesta, joka ei sovi täysin saumatta tiedekunnan ohjelmaan. Kannattaa siis kerätä kunnon perustelupaketti professorille, hankkia tukijoita eri aineiden opettajista ja pitää aineksista koottu puhe nopeasti ja vakuuttavasti. Jospa professori taipuisi, kun työtä pidettäisiin raja-aitoja kaatavana?

Työnhakija haluaa uuden työpaikan, mutta niitä ei juuri ole vapaana. Hän etsii mieleisiään yrityksiä, joissa haluaisi olla työssä ja suunnittelee nopean ja kompaktin puheenvuoron. Kun hän saa haluamansa henkilöstöpäällikön tai muun asioita hoitavan henkilön kiinni, hän toteuttaa suunnittelemansa puheenvuoron, jolla erottuu muista tarjokkaista. Tavoite on päästä tapaamaan rekrytoijaa henkilökohtaisesti.

Myyjä haluaa esitellä myymänsä nerokkaan ratkaisun asiakasyritykselle, jonka johtaja on tunnetusti kiireinen. Klassisessa esimerkissä hän tapaa tämän asiakkaan toimitalon hississä, mutta yhtä hyvin hän saattaa saada nuo kriittiset sekunnit käyttöönsä puhelimessa tai käytävällä. Ensimmäinen tavoite ei ole kauppa vaan saada lisää aikaa voidakseen rauhassa vakuuttaa asiakkaan myymänsä ratkaisun hyvyydestä. Ratkaisu on saaduissa sekunneissa onnistuttava kuvaamaan riittävän antoisana. Puheen on kerrottava, miksi ratkaisusta kannattaa kuulla lisää.

Yrittäjä haluaa suurempia toimijoita rahoittajikseen. Hänellä on mielestään loistava idea, mutta rahoituksessa on aukkoja. Hän miettii rahoituskykyisiä yhteistyötahoja, joiden ideaan tai toimintaan hänen ideansa jotenkin sopisi. Hän miettii loistavan hissipuheen, jolla ”myy” ideansa houkuttavuuden rahoittajalle nopeasti. Tässä versiossa ollaan jo lähellä TV:n Lohikäärmeen luolassa -ohjelmaa, jossa hakijat yrittävät vakuuttaa kokeneet rahoittajat ja yrityskummit tuotteestaan tai ideastaan.

Listaa voisi vielä jatkaa. Kysehän on yllättävän tapaamisen suunnittelusta niin, että siitä tilaisuuden tullen saadaan paras irti. Meikäläisittäin hissipuhe-termi voi pelottaa, pisinkin hissimatka kun on ohi muutamassa sekunnissa. Manhattanin bisnes-torneissa hissimatka voi hyvin kestää puolitoista minuuttia, mihin mahtuu jo kunnon ”elevator pitch” perusteluineen. Englannin pitching-sana alkaa meillä tosin olla varattu yksinomaan rahoittajien etsinnälle.

Millainen on hyvä hissipuhe?

Hissipuhe on myönteinen, innokas, mutta johdonmukainen, selkeä ja tehokas esitys asiastasi. Se lähtee täysin kuulijan näkökulmasta, et siis tee sitä itsellesi. Jos et suunnittele ja rakenna sitä etukäteen, sorrut tilanteen tullen tehottomaan selittelyyn, jossa asiat pulpahtelevat mieleesi mielivaltaisessa järjestyksessä. Niitä on hankala hahmottaan nopeasti saati sitten ihastua niihin. Spontaani esitys vaatii huolellista valmistautumista. Valmistautuneena olet varma ja asiaasi on mukavampi kuunnella.

Kirjoita esityksesi paperille. Käytä kieltä, jota kuulija varmasti ymmärtää ja arvostaa. Puhu se sitten itseksesi niin, että se muuntuu luontevalle puhekielelle. Et saa missään nimessä antaa kuulijallesi vaikutelmaa, että toistat jotakin ulkoa oppimaasi kuin papukaija. Tuotoksesi täytyy siis olla aitoa puhetta.

Koeta saada koko esityksesi sopimaan 45 rauhalliseen sekuntiin. Siinä ajassa ei tarvitse oksentaa kuulijan niskaan koko yritystäsi ja sen tuotteita vaan herättää kunnollinen kiinnostus; antaa syy, miksi hän kuuntelisi sinua lisää ja uskoisi asiasi.

Valitse huolella sanat, joita aiot käyttää, sillä sanat ”maalaavat ajatustasi näkyviin”. Voitte molemmat olla varmoja, että ”nelikulmainen”, ”metrin mittainen” tai ”kilon painoinen” tarkoittavat teille jokseenkin samaa. Sen sijaan kaunis, vihreä, tosi pitkä, upea eivät ole teille samoja. Toki niillä voi ja pitääkin maalailla, mutta mieti sanavalintasi kuulijaasi ajatellen. Onko kuuulijasi vakava insinöörityyppi? Onko hän temperamenttinen vauhdikas kaveri, joka arvostaa nasevaa ilmaisua? Tyyli ja esimerkiksi huumorin käyttö riippuu sinusta: oletko tyypiltäsi huuliveikko? Vaikka ideasi selviäisikin kovien faktojen kautta, älä lyö laimin myöskään innostusta ja asian tunnepuolta. Oikeastaanhan olet kertomassa kiehtovaa tarinaa.

Hissipuheita voi olla useita, eri tarkoituksiin. Omalle esimiehellekin siellä kulmahuoneessa menevät hyvin alustetut asiat helpommin läpi. Hieno ohjaus hissipuheen tekoon löytyy Harvard Business Schoolista.

 

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© copyright 2013 Puhetyo.fi | Toteutus Soulcom

Osallistu arvontaan ja voita uutuuskirja!

Tilaa Puhetyö-verkkolehden ilmainen, joka toinen viikko ilmestyvä uutiskirje. Uutiskirjeen tilanneiden kesken arvotaan uutuuskirja Loista puhujana kuukausittain.

Sulje tämä ikkuna

Tilaa uutiskirje

Oletko jo uutiskirjeen tilaaja? Voit silti osallistua arvontaan jättämällä nimesi ja sähköpostiosoitteesi.

Voittajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Voittajien nimet julkaistaan heidän luvallaan myös puhetyö.fi sivustolla.

Tietoja ei koskaan luovuteta kolmannelle osapuolelle