Verkkolehti kaikille puheesta kiinnostuneille

Miten työpaikallasi keskustellaan?

Psykiatri Ben Furman ohjaa ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen.

Psykiatri Ben Furman ohjaa ongelmakeskeisyydestä ratkaisukeskeisyyteen.

Kun työpaikalla on ”ongelma”, sitä lähdetään usein purkamaan syyllisen etsinnällä. Päältäpäin touhu yleensä näyttäytyy syyn etsimisenä.

Psykiatri Ben Furmanin ja yritysvalmentaja Mika Rubanovitschin aamuseminaari täytti Tennispalatsin elokuvateatterillisella väkeä, joka halusi löytää ”tekemisen meiningin”. Pitkälti tekemisen meiningin löytämisessä olikin kyse siitä, millainen kulttuuri ja viestintätapa työpaikalla vallitsee.

Furman lähtisi hakemaan työpaikalla myönteistä potkua unohtamalla sanan ”ongelma”.

– Useimmat ongelmat ratkaistaan parhaiten ajattelematta, että on ongelma. Suurin ongelma onkin se, että syytellään tai pelätään, että aletaan syytellä. ”Brainstormingista” tuleekin ”blaimstorming”.

Furman kehottaa muistamaan, että jokaisen valituksen takana on toivomus. Toivomuksen voisi opetella ilmaisemaan suoraan, ilman valitusta, käyttämällä enemmän toiveen kuin valituksen kieltä.

– Luovien ratkaisujen ehtona on rohkeus, se ettei tarvitse pelätä epäonnistumista.  ”Errorfriendliness”.

Esimies voi rohkaista muita esimerkiksi kertomalla mokansa.

– Työpaikalla voitaisiin vaikka julkistaa ”viikon moka”!

Hyvät asiat näkyviin

Valitus ja negatiivinen arvostelu on helppoa. Sitä ei tarvitse harjoitella. Sen sijaan Furman kehottaa kokeilemaan tätä harjoitusta:

Jokainen kirjoittaa paperilapulle oman nimensä. Sitten jokainen ottaa jonkun toisen henkilön lapun ja lähtee kulkemaan sen kanssa työpaikalla kollegan luota toisen luo. Hän kysyy jokaiselta: a) ”Mitä hyvää sanottavaa sinulla on tästä henkilöstä?” sekä b) ”Mistä kiität häntä?” ja kirjoittaa nuo asiat ylös. Kun lappu on kiertänyt koko työpaikan, se palautetaan sille, jota se koskee.

Furmanin mukaan konsti on erittäin tehokas ilmapiirin kohottaja.

Entä, kun työpaikalla on ”ongelmatyyppejä”?

– Ongelmatyyppikin on rooli. Jos ajateltaisiinkin vain tilanteita, joissa henkilö tarvitsee apua, eikä luotaisi ongelmia eikä ongelmaihmisiä? Kysyttäisiin vain: ”tarvitsetko apua?”

Furman muistuttaa myös kysymisen merkityksestä: hyvä kuuntelija on hyvä kyselijä. Ihmiset rakastavat hyviä kysymyksiä ja sitä, että heitä ollaan kiinnostuneita kuulemaan.

Kehityskeskustelut tapaavat hänen mukaansa usein jäädä tehottomiksi esimiehen yksinpuheluiksi.

– Niitäkin voisi pitää tiimeissä ja kysyä ihmisiltä: ”Miten haluaisit muiden kannustavan sinua?”

Toivekäsi ja moitekäsi

Kukaan ei yleensä tieten tahtoen halua loukata toista, kun jokin asia ärsyttää. Furman puhuu kritiikin antamisen vaikeudesta ja kertoo opettajasta, joka kysyi luokaltaan, miten heistä pitäisi toimia, kun joku häiritsee. Luokka antoi ohjeensa, ja seuraavan kerran opettaja kulki luokassa puhuessaan ja laski kätensä häiritsevän oppilaan olalle. Se toimi, koska lapset olivat itse keksineet sen.

– Työpaikallakin voi kysyä: ”Miten haluaisit minun sanovan siitä sinulle?”

Moitekäsi

Moitekäsi

Furman esittelee kaksi kättä: toivekäden ja moitekäden.

Moitekäsi lienee useimmille meistä tuttu. Sillä vuorovaikutus epäonnistuu, ja se toimii näin:

– Sinä aina… joka kerta… taaskaan… ikinä….

– Et tee, vaikka on sovittu… (kerro seikkaperäisesti, mikä ärsyttää)

– Etkö ymmärrä, että siksi juuri… (kerro kaikki haitta, mikä siitä johtuu)

– Sinä et tee tätä koska olet… koko sukusi on… miksi ihmeessä sinä…

– montakohan kertaa olen sanonut… on se kumma ettet saa sitä tehtyä…

Toivekäsi

Toivekäsi

Toivekäsi ohjaa valittamisesta rakentamiseen:

– Ota kontakti: ”voitaisiinko jutella…?”

– Esitä muutostoiveesi: ”Minä toivoisin että…”

– Perustele toive, hyöty, ilo, etu… ”Siitä olisi iloa, koska…”

– Kerro miksi uskot sen onnistuvan: ”Se onnistuu varmasti, sillä…”

– Sovi miten varmistetaan, että asia onnistuu. Kiitä, että saitte asian sovituksi. ”Tosi hienoa, kun saatiin tämä sovituksi”.

 

Käsien oppi sopii kaikille lapsista vanhuksiin.

 

 

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© copyright 2013 Puhetyo.fi | Toteutus Soulcom

Osallistu arvontaan ja voita uutuuskirja!

Tilaa Puhetyö-verkkolehden ilmainen, joka toinen viikko ilmestyvä uutiskirje. Uutiskirjeen tilanneiden kesken arvotaan uutuuskirja Loista puhujana kuukausittain.

Sulje tämä ikkuna

Tilaa uutiskirje

Oletko jo uutiskirjeen tilaaja? Voit silti osallistua arvontaan jättämällä nimesi ja sähköpostiosoitteesi.

Voittajiin otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti. Voittajien nimet julkaistaan heidän luvallaan myös puhetyö.fi sivustolla.

Tietoja ei koskaan luovuteta kolmannelle osapuolelle